Da Counter-Strike: Global Offensive udkom den 21. august i 2012, blev det mødt af stor kritik fra mange sider, og det daglige antal af spillere faldt fra dag til dag efter lanceringen, hvor det samlede spillerantal ramte 52.000. I november 2012 kom den første weekend, hvor spillet var gratis for alle. Denne weekend slår ud på grafen, men antallet af spillere steg ikke nævneværdigt efter dette forsøg.

Der skulle gå lang tid med lave tal før, der rigtig skete noget. Hen mod slutningen af 2013 lancerede Valve, Counter-Strikes skaber, Arms Deal opdateringen, som førte skins og markedsplads med sig. Det var nu muligt at få skins i spillet, mens disse også kunne forhandles internt, Valve tager dog bare en lille del af salgsprisen.

Siden da er der sket meget med skins, da også workshoppen er blevet introduceret, hvor alle og enhver kan designe skins, hvorefter brugerne har mulighed for at stemme på dem, de synes bedst om. Der kommer hele tiden flere og flere skins, som kan fås i forskellige kasser.

Kæmpe stigning

Det er dog først i 2014, det rigtig har taget fart. Her er der også blevet introduceret "Se på" funktionen, som gør det muligt at se kampe inde i spillet, mens operationer med missioner og nye maps også er kommet til - noget, der har skabt en større interesse for hygge-segmentet.

I januar 2014 skrev vi her på Gaming.dk om, at CS:GO havde ramt 101.904 spillere på samme tid. Det var ny rekord for spillet og kom kort tid efter Dreamhack Winter 2013 og Winter Offensive kassen. 2014 har dog budt på konstante stigninger, men nu er en ny milepæl ramt.

I dag har der været hele, og hold nu fast, 441.729 spillere inde i CS:GO på samme tid. Det er en stigning 433% på blot ét år.


Kilde: Steam

En af de danske spillere, som har været en del af toppen af CS:GO fra starten og lige til nu, er Jacob "Pimp" Winneche fra Copenhagen Wolves. Han giver herunder sin version af den udvikling, som den nyeste version af Counter-Strike har været igennem.

Helt konkret, så har mange ting ændret sig igennem de seneste par år. Det er klart, at scenen i ren størrelse er vokset markant, og det har medført en del ændringer for mig som topspiller. Der er langt større fokus på CS:GO nu, end der var fra et par år siden. Den øgede mængde af spillere, har naturligt nok også øget mængden af fans. Der er mange flere henvendelser, spørgsmål, og bare generel interesse for spillerne og personlighederne, der gør sig på scenen. 
Den mest markante ændring er nok aktiviteten i form af online turneringer. Der har egenligt hele tiden været nok LANs at tage til - jeg husker bestemt én periode i Anexis, hvor vi var afsted fem weekender i træk. Derimod var det en smule begrænset, hvad der var af online turneringer - ihvertfald sammenlignet med nu, hvor der ikke går to dage uden invitationer til online tiltag med fine, fine, fine penge præmier. CS:GO er jo efterhånden også vokset til en størrelse, hvor du i de store e-sports titler som LoL, Dota2 og StarCraft II anerkender og respekterer CS:GO som værende en stor e-sports titel, hvor det måske førhen var en lukket trekløver af spil. 
Det er efterhånden også ved at nå et punkt, hvor du som topspiller kan gøre dig forhåbninger om at leve et rimelig lukrativt liv udelukkende ved at spille CS:GO. Det er ingen hemmelighed, at løn niveauet er steget markant i forhold til dengang, hvor det at få løn ikke var normal kutyme, hvorimod et hold i omegnen af top20 nu, sagtens kan få lidt ind på bankbogen fast hver måned.

Matchmaking gør det nemt

En anden del af den nyeste version af Counter-Strike, som de tidligere versioner ikke har haft, er Matchmaking systemet. Det gør det rigtig let for den almene spiller at finde medspillere og kampe på præcis de maps, som man gerne vil spille.

Tidligere har man været nødsaget til at finde fire ligesindede, en af af holdets spillere skulle dog gerne have en server, hvorefter man skulle på logge på klienten mIRC for at finde en kamp. Undertegnede er næppe den eneste, der husker besværet ved dette. Ydermere var størstedelen af de kampe man fandt med kæmpe niveauforskel, og folk leavede kampene, som det passede dem.

Alt forarbejdet er nu droppet. Du åbner blot spillet, vælger maps og trykker start. Der går ikke mere end 20 sekunder, før der er fundet en kamp med spillere, som ligger i nogenlunde samme niveauklasse som dig selv. 

Der er dog lige det forbehold, at folk ofte bliver uvenner, men det er nok en naturlig ting, når man sætter fem forskellige mennesker sammen, som alle har forskellige opfattelser af, hvor seriøst spillet skal tages.

2015 bliver vildt

Det er svært at spå om fremtiden for Counter-Strike: Global Offensive, men én ting er helt sikkert. Spillet fortsætter sin positive udvikling - om det bliver en lige så vild udvikling som det seneste år, må tiden vise. 

Sidste måned havde CS:GO lige under fire millioner unikke spillere. Jeg tør dog godt garantere, at dette tal når over fem millioner i 2015 og seks millioner virker heller ikke så urealistisk med spillets positive udvikling over det seneste år.