Snyd i computerspil har eksisteret i alt den tid spillene har været til. I starten var snydekoder ofte en del af spillene, hvor man kunne underholde sig selv endnu mere eller lige få hjælp til den sidste bane. "IDDQD" og "IDCLIP" reddede mange gamere fra livslange frustrationer i det populære spil DOOM. 

I starten af den danske scene var præmierne ikke årsagen til, at man tog til et LAN-event. Det var hyggen og fil-deling. Der blev delt nye film, spil og musik. 

Billede fra et OHKK event i september 1999 i Vejen. Good old DOS. 

Det satte anti-pirat grupperne en brat stopper for og dette lukkede stort set samtlige events ned. "The Party" står stadig i min bog, som værende det fedeste event på dansk jord, da det appelerede til både nørderne og gamerne.

Da man så småt så LAN-events dukke op igen, havde de fundet en ny ting at fokusere på. E-sport

I starten var turneringerne spredt over en række spil, men det tog ikke lang tid før Counter-Strike vandt det primære fokus. Udfordringen blev dog hurtig synlig, da der var snyd udviklet allerede i de tidlige udgaver. 

I dag er professionel e-sport og gaming blevet til en milliardforretning. Det sætter også et større pres på spiludviklerne og eventarrangørerne, der hele tiden bliver udfordret i kampen mod de svage sjæle, der vælger at bruge snyd i sit respektive spil. 

I kampen mod snyderne har vi en række programmer, men det har aldrig været en garanti. Specielt på det seneste ved vi, at der også bruges snyd til store events af professionelle spillere. 

LÆS: Nu indrømmer KQLY også snyd

Det vil det nye Game:ref hardware forsøge at sætte en stopper for. 

Boksen er stadig i udvikling, men blev præsenteret på reddit for godt to uger siden. Essensen i Game:ref er at du har din mus og computer forbundet til den. Den registrerer derefter bevægelser, API kald og meget andet, der sammenlignes med dine faktiske bevægelser. 

Som eksempel ved aimbot rykker softwaren dit sigte (mus) for dig. Boksen vil derfor kunne registrere om en pludselig handling skete både med din faktiske bevægelse og i selve spillet. 

På den måde behøver den ikke lede efter skjult software, men blot holde øje med dine bevægelser. Ser man på Counter-Strike, krydser vi fingre for, at der også kom noget detection til Wallhack; men et skridt af gangen. 

Boksen er estimeret til at koste under $100, men det rejser stadig spørgsmålet om det er gameren selv eller de respektive events, der bør punge ud hvis boksen bliver til en realitet? Uanset hvad, bliver det i hvert fald spændende at følge med om Game:ref bliver til en funktionel realitet i kampen mod snyd. 

Hvad synes du om boksen og hvem bør betale for den?

Kilde: Game:ref via Reddit