En af de bedste ting ved at game på PC'en er modifikationerne. "Mods" findes i tusindevis og til langt de fleste spil, hvor de tilføjer alt til et nyt sværd til "total conversions" hvor nærmest hele spillet er lavet om fra bunden af. Nærmest uendelig meget ekstra spilletid, og de koster ikke en øre, hvilket også er en stor og vigtig del af mod-scenen. Og det er slut nu!

Steam annoncerede for to dage siden, at de indfører betaling for modifikationer via deres Steam Workshop. Det første spil er Skyrim, der om noget spil er kendt for at have ufattelige mængder af fantastiske modifikationer. 

The Steam Workshop has always been a great place for sharing mods, maps, and all kinds of items that you’ve created. Now it's also a great place for selling those creations.

With a new, streamlined process for listing and selling your creations, the Steam Workshop now supports buying mods directly from the Workshop, to be immediately usable in game.

Discover the best new mods for your game and enable the creators to continue making new items and experiences.

De gratis fornøjelser med modifikationerne har muligvis set sin ende her, selvom det blot er på et meget tidlig forsøgsstadie med Valves Steam-tjeneste.

Her på redaktionen er vi bestemt ikke imod, at folkene bag modifikationerne, de såkaldte "moddere", får mulighed for at tjene på deres arbejde. Nogle moddere lægger tusindevis af timer i deres kreationer, og visse mods tager dem adskillige år at færdiggøre. Men at åbne for betalings-mods åbner ligeledes for en regulær ormegår af problemstillinger. Og allerede nu er det første mod blevet pillet ned igen efter bøvl med rettighederne.

Hvem har rettighederne?
Det omtalte mod er Chesko's Fishing Mod til Skyrim. Det fik ikke engang 24 timer med betaling, før det blev trukket tilbage af Chesko selv. Han havde tilsyneladende benyttet en mindre animation fra et andet mod, Fore's New Idles in Skyrim, lavet af en anden bruger, fore. Fore er imod betalingsmods, hvilket han skrev på Steam, som du kan se via Destructoids historie.

Det interessante i dette tilfælde er, at det var Chesko selv, der trak modifikationen tilbage, ikke Valve. For Valve har faktisk faktisk fortalt Chesko, at hvis en modifikation er gratis, så som Fores New Idles in Skyrim, så kan alle tage denne modifikation og bruge den i deres eget betalte mod uden problemer. Dermed er Valve ligeglade med, hvilken modder, der rent faktisk har lavet arbejdet og de ser ud til at vil holde sig helt ude af rettighedskampe imellem moddere. Nogle som der helt sikkert vil komme flere af! 

Betalte modifikationer er en jungle
Ovenstående eksempel viser allerede nu, at de betalte modifkationer potentielt set kommer til at skabe et hav af problemer. Herunder har vi en lille liste af ting, som vi forudser, bliver noget værre rod, sagt på godt dansk.

  • Brud på ophavsretten. Her snakker vi ikke bare om, at man modificerer et spil til ukendelighed. Vi snakker om, at man kan lave et Star Wars-mod til Skyrim. Her tjener modderen penge på Star Wars, og skal Disney - som nu ejer licensen - så ikke have en bid af kagen? 
  • Mods der ikke fungerer. Skal et mod på betalings-servicen, skal moddet ifølge Valve have en vis tid som gratis mod, så brugerne kan teste om det fungerer. Men når moddet først går igennem denne brugerbaserede verificeringsprocess, så er der intet krav til modderen om, at funktionaliteten skal vedligeholdes. Du kan derfor betale for et mod, og dagen efter udkommer der en officiel patch til spillet, som ikke er kombatibel med moddet. Det ser vi igen og igen. Modderen behøver ikke sørge for, at funktionaliteten bliver vedligeholdt.
  • Hvor meget skal mods koste? Allerede nu ser vi modifikationer, hvor du kan købe et sværd for adskillige dollars. Det er hele balladen om "horse armor", om igen. Horse Armor var et af de aller første betalte DLC'ere, som Bethesda officielt udgav til The Elder Scrolls: Oblivion tilbage i 2006. Det var meget dyrt og skabte stor røre. Men nu gør modderne nøjagtigt det samme. Laver minimale mods og tager kassen for det.
  • Du kan kopiere et mod fra en anden gratis tjeneste, Mod Nexus for eksempel, og lægge det op som dit eget på Steam Workshop. Valve vil ikke gå ind i sagen, da alle gratis mods er "free game", for alle, der vil lave betalingsmods.

Ovenstående er blot nogle af de problemstillinger, som vi nu skal til at have løst. Heldigvis findes de gratis steder stadigvæk, og det vil de fortsat gøre. Men Valves skridt er bestemt en helt ny retning, og noget der vil påvirke mod-scenen i meget stor grad. 

Hvad synes du om betalte mods? Er du for eller imod, og har du en god ide til, hvordan sådan et system kunne fungere?