"Cheating in online games sucks. Let's fix it". Sådan starter David Titarenco sin Game:ref Kickstarter. Og hans hardware-løsning kunne potentielt set være løsningen på problemet med snydepelsene. Der er snydere her, der og alle vegne. Også i de etablerede turneringer. I sidste uge havde vi et kæmpe postyr i League of Sharks, hvor stfuNerd først blev beskyldt for snyd, og senere blev beskyldningerne trukket tilbage igen.

Nu kommer der et forslag til en interessant hardwareløsning med Game:ref, som vi første gang skrev om tilbage i februar måned. Nu har den lille lurebox fået sig en Kickstarter-kampagne, og der er langt flere detaljer omkring Game:ref.

Det er kort fortalt en lille boks, der tjekker om spilleren rent faktisk selv leverer det input, som spillet registrerer. Titarenco forklarer det selv således:

Game:ref simply compares what the player is doing with their input device with what the game says is happening. If the two don't match up, the player is cheating.

An easy way to understand it is by looking at how a triggerbot works. The idea of a triggerbot is that the software cheat "simulates" a mouse press when someone is in your crosshairs. But the player doesn't actually click! So with Game:ref, we can see that.

Game:ref går altså efter software-hacks (trigger-bots, aimbotting, auto-clicking, auto-last-hitting.), som ses i spil som Counter-Strik: Global Offensive, League of Legends, Dota 2 og andre lignende kompetitive onlinespil. 

Målet er nok ikke så meget hjemmepublikummet. For selvom du sidder med et Game:ref, kan man jo ikke være sikker på, at alle andre gør det (det gør de jo højst sandsynligt ikke). Den er mere regnet på LAN-turneringer, hvor det er muligt at sætte en Game:ref til alle deltagere og rent faktisk se, at de bruger den. 

Game:ref bliver sat ind imellem din mus og computeren. Her sender den så data til en anti-cheat-server, der hele tiden sammenligner med det input, spilserveren registrerer fra musen af. Herunder er et billede, der giver et fint overblik over Game:ref

Er der for stor forskel imellem det output, der kommer fra din mus, og det, der rent faktisk registreres i selve spillet. Ja, så sidder du sørme i fælden, og snyderiet kan nu påvises. I teorien. Latency burde ikke været et issue, da det skulle ligge på under 1 millisekund, hvilket gør det muligt at sammenligne dataen uden problemer. 

Game:ref er bestemt et spændende foretagende, og det bliver interessant at følge projektet. Det kan være første skridt på vejen imod en løsning på snyderiet. Men som vi også kender det fra sportens og dopingens verden, så ved vi, at lige så snart vi ser en ny sporingsmetode, opfindes der blot andre måder at snyde på. Det er et evigt kampløb, men Game:ref kan måske give et forspring.

Du kan læse en meget mere grundig gennemgang af Game:ref på udviklerens egen blog. Her bliver der gået i dybden med source-kode og alle mulige andre ting, som vist kræver en god mængde indsigt i kodning og andre it-fiksfakserier.

Game:ref startede som en ide på reddit for omkring to måneder siden. Og nu er den altså at finde på Kickstarter, hvor alle kan gå ind og støtte projektet. Der er i skrivende stund blot 19 backers og knap $2.000 samlet ind ud af de $200.000, der er målet. Kickstarteren har dog 27 dage tilbage, og den er først lige nu ved at breake som nyhed på internettets mange gaming-sites. Du skal op og backe med $65, hvis du selv vil have fingre i en Game:ref, og dropper du $2.000 vil du få 10 Game:refs til din eget LAN, hvis Kickstarteren altså når over målstregen.

Hvad synes du om ideen? Er det et godt våben imod snyderne?