Blizzards populære kortspil, Hearthstone: Heroes of Warcraft, har været på en helt absurd spændende rejse, hvor blandt andet spillets fanskare er steget gevaldigt på meget kort tid, spilændrende patches er udkommet og ikke mindst har spillet bredt sig over en række forskellige platforme. Gaming.dk samler op på spillets historie med en række udplukkede begivenheder, som har været central for, hvordan spillet er blevet til det, som det er i dag.

Begyndelsen

Det var tilbage i marts måned 2013, hvor Blizzard annoncerede deres free-to-play kortspil til konferencen, PAX East. Til eventen stod de mange fremmødte i kø netop for eksklusivt at prøve Hearthstone.

Herunder kan du se en kort lille video fra PAX East, hvor spillet for første gang blev introduceret for offentligheden:

Nogle måneder senere i august 2013 åbnede Blizzard så op for en lukket beta i den amerikanske region. Spillerne i denne region kunne på daværende tidspunkt skrive sig op til en såkaldt betanøgle, så de kunne komme ind i landet af Hearthstone. I starten af september fik europæerne så lov til at slutte sig til den lukkede beta. Allerede den 8. november i 2013 var der en million inviterede spillere verden over, som havde fået fingrene i en betanøgle. Blizzard gjorde det dog klart, at de på et eller andet tidspunkt under den lukkede betaperiode ville nulstille spillernes kortsamlinger - dette ville dog blive den eneste af sin slags. De spillere, som brugte rigtige penge på spillet, fik returneret dem i form af spillets egen valuta.

I løbet af den lukkede beta skete der en række ændringer og små tweaks - især den første patch af større kaliber tilbage i oktober 2013, hvor rangsystemet blev introduceret  - som Blizzard i slutningen af januar 2014 mente var nok til at åbne dørene op til beta-verdenen, så alle verden over kunne prøve deres gratis kortspil. Til det nye rangsystem blev der indført månedlige sæsoner, hvor man i slutningen af en sæson blev belønnet med en ny kortbagside. Under betaperioden var der dog kun test-sæsoner.

Officiel udgivelse

Marts i 2014 var en essentiel måned for spillets udvikling, da Blizzard endelig valgte at officielt udgive Hearthstone: Heroes of Warcraft. På dette tidspunkt understøttede spillet dog kun Windows- og MAC OS X-platforme. Den månedlige sæsonstart af det nye rangsystem blev skudt i gang ved begyndelsen af april måned. Det eneste krav for at få fat i en kortbagside var, at man skulle være af rang 20 eller bedre.

Herunder kan du se, hvilke kortbagsider man blev belønnet med efter hver sæson. Ydermere en eksklusiv kortbagside, hvis man formåede at komme i Legend.

Ved enden af april i 2014 blev et nyt tiltag introduceret - Fireside Gatherings - hvor man kunne mødes med andre Hearthstone-spillere på kaffebarer, netcaféer eller hvorend man støder på hinanden henne. Så længe tre spillere var på samme netværk og duellerede imod hinanden tre gange, ville Fireside kortbagsiden blive en del af samlingen.

Flere hundrede nye kort

Ikke nok med at Blizzard ændrede egenskaberne på blandt andet Unleash the Hounds, Leeroy Jenkins, Starving Buzzard, Undertaker og mange andre nøglekort gennem tiden, så sørgede de også for, at der kom lidt nyt på bordet.

I løbet af foråret og sommeren i 2014 var Blizzard i fuld gang med at udvikle noget innovativt til spillet. Der blev lukket op for et nyt eventyr, som de mange spillere verden over kunne drage ud på. Curse of Naxxramas blev en realitet i juli 2014, som bestod af fem såkaldte wings. Det nye game mode kunne købes for rigtige knaster eller spillets egen valuta, hvor man så kunne spille mod en række bosser og klare class-udfordringer. Alt sammen for at få fat i en stak nye kort til sin personlige samling. Heriblandt det yderst populære kort, Undertaker, som var en vigtig nøgle i det veldebatteret Hunter-deck. Derudover fik man et nyt spilbræt, og hvis man var i stand til at klare bosserne på et sværere niveau, ville man få den såkaldte Heroic kortbagside.

Se traileren til Curse of Naxxramas herunder:

Det tog ikke mange måneder, før Blizzard atter havde været på tegnebrættet. Denne gang med en udvidelse kaldet Goblin vs Gnomes, som udkom i december sidste år. Tiltaget blev offentliggjort til årets BlizzCon, hvor over 120 nye kort var en del af. Specielt ét kort er blevet udnyttet til det yderste, da Dr. Boom har spillet en væsenlig rolle for at få elimineret fjenderne grundet dens stærke battlecry i mange decks. For at få fingrene i de nye kort kort, skulle man blot købe kortpakker. Indtil daværende tidspunkt var der kun de klassiske pakker i shoppen, så der blev indført nye pakker dedikeret til kortene fra Goblin vs Gnomes. Det skabte utrolig meget omtale på udgivelsesdagen, da spillere verden over brokkede sig over, at de havde brugt rigtige penge på de klassiske pakker ved en fejl og ikke GvG-pakkerne - også selvom Blizzard havde oplyst dem om proceduren.

Dette skulle dog ikke holde Blizzard væk fra at lave nye udvidelser. Ligesom spillet selv, så blev det nye eventyr, Blackrock Mountain, også annonceret til PAX East - blot to år efter spillets egen annoncering. Selve strukturen af det nye eventyr var designet på præcis samme vis som Curse of Naxxramas. Temaet denne gang blev dog tilpasset og kortene udskiftet med nogle spritnye, som blandt andet indeholdte ildflamberende drager og andre barske væsener fra bjergene. Igen var det muligt at få en kortbagside efter at have klaret Heroic-modet.

Nedenfor kan du se traileren til Blackrock Mountain:

Flere platforme, flere spillere

Som nævnt tidligere, så var det kun MAC OS X- og Windows-brugere, der kunne spille Hearthstone i begyndelsen. I april måned 2014 blev en del af iOS-brugerne dog velsignet, da spillet nu var tilgængeligt på iPad. Det tog dog Blizzard godt og vel otte måneder, før Hearthstone kunne spilles på Android-kørende tablets. Et helt år efter iPad-versionen udkom, blev det også muligt for mobiler at køre spillet, så længe iOS- eller Android-enheden var understøttet.

I takt med at spillet udkom på flere platforme, steg spillerantallet også gevaldigt - dog skyldes det stigende spillerantal ikke kun et bredere valg af platforme, men blandt andet også interessen for den konkurrerende del af spillet. Da spillet udkom til Android-tablets, var spillets samlede tilhængerbase på mere end 20 millioner fordelt verden over. Et tal som over fem måneder formåede at ramme hele 30 millioner ved den 5. maj 2015. Det betyder altså, at 29 millioner spillere er kommet til på 18 måneder - svarende til mere end fem gange så mange som Danmarks befolkning - eftersom der tilbage i november måned i 2013 kun var en million inviterede spillere til den lukkede beta. Med den fart, som spillet har taget, ser Blizzard gode tider i møde, hvis de formår at holde spillet nyt og spændende.

Som den skarpe læser nok har bemærket, så er denne artikel vinklet på spillets udviklingen set med spilbrillerne på. Det betyder, at der i den kommende tid vil komme en esport-vinklet version, som vil samle op på esportens rejse i landet af Hearthstone med et udpluk af begivenhederne der har forløbet på disse to år.