Sommeren er ved at være på sit højeste, og derfor er det naturligvis tid til at sætte sig foran skærmen for at pleje sin blege hud og klatre op ad rangstigerne i de forskellige konkurrenceprægede spil. I den forbindelse har Blizzard offentliggjort, at de nu får Overwatch med på vognen ved at genintroducere ”Ranked Play” til spillets eksisterende formater.

I en officiel opdateringsvideo med Jeff Kaplan, instruktør på Overwatch projektet, bliver ændringerne til formatet uddybet og forklaret. Her har vi nogle af de mest væsentlige ændringer, men vil du vide mere, så tag og se videoen. 

Der har været meget feedback fra spillerne siden Ranked Play blev introduceret i spillets beta siger Kaplan, og han og hans hold har taget feedbacken til sig. Derfor kommer Ranked Play til at ændre sig markant, fra hvordan den så ud i betaen:

A lot of what we were hearing was, that our competetive format was actually not competetive enough for people.

De største ændringer i competetive play kommer til være som følger:

  • Sæsonernes længde er blevet strukket fra 1 måned til 3 måneder for at gøre den enkelte spillers udvikling mere tydelig
  • I stedet for Ranked Tiers kommer der til at være et nyt system som hedder ”Skillrating”, som viser hver enkelt spillers niveau udregnet ud fra MMR (Match Makeing Rating). Skillrating kommer til at gå fra 1-100, og kommer til at være offentlig for alle spillere i et ranked spil. Der kommer til at blive vist både hver enkelt spillers Skillrating, samt holdets gennemsnits skillrating
  • Der kommer uspecificerede ændringer til Assault banerne (Hanamura, Volskaya Industries, Temple of Anubis), der for ofte endte med at være meget korte spil hvor det angribende hold havde for stor en fordel
  • Competetive Play kommer til at introducere kosmetiske præmier i form af eksklusive skins til de højest rankede, samt et ”golden gun” system

I forbindelse med ”golden gun” systemet udtaler Kaplan:

When you see Reihardt's golden hammer, you are gonne be pretty blown away.

Skillrating kommer til at blive brugt til matchup, men kommer ikke altid til at kunne finde et hold med præcis den samme skillrating som ens egen. Kaplan udtaler, at hvis man er på ”underdog” holdet, har man større sansynlighed for at tabe kampen, men står til gengæld til at kunne vinde mere og tabe mindre skillrating ved at vinde kampen.

I forhold til ændringerne på Assault banerne, er grunden til ændringerne i.fl. Kaplan et forsøg på at balancere banerne til forsvarernes fordel. I.fl. Dailydot er winraten i de højere skilllevels næsten oppe på 70% for attackers på assault banerne, så det kommer højest sandsynligt til at være der, vi ser de største ændringer på spillet

Hvis man læser igennem de kommentarer der er kommet til videoen på Youtube, er det tydeligt at se at spillerbasen er meget tilfredse med Kaplan og holdets arbejde på Overwatch. Det er tydeligt for spillerbasen, at Blizzard tager spillerfeedbacken meget alvorligt, og gør hvad de kan for at udvikle spillet efter spillerbasens ønsker.

Det er utroligt positivt at se, at Blizzard arbejder så hårdt og så dedikeret med at gøre spillet klar til en eSportsscene, og Kaplan har desuden i starten af videoen udtalt, at holdet ligeledes arbejder på at forbedre spillets Spectator mode, der er uundværlig for castingen af en turnering.

Her på Gaming.dk er vi spændte på, hvor hen Overwatch kommer til at lægge sig på eSportsscenen. Spillet har været en kolossal succes for Blizzard salgsmæssigt med over 10 mio. spillere, og mængden af online turneringer er stadigvæk stigende. ESL har også netop annonceret, at der til ESL gamescom kommer til at være en 100.000$ præmiepulje til deres Overwatch turnering.

Overwatch ser indtil videre ud til at gå en lys fremtid på esportsscenen i møde.