Riot Games har i løbet af det sidste år fået hård kritik fra fans, professionelle spillere og organisationer verden over. Riot tog i løbet af sæsonen beslutning efter beslutning, der på den ene eller anden måde angiveligt fik flere frustrerede fans til at råbe op.

Al kritikken af Riot Games kulminerede for alvor i august 2016, en af Riot Games' founders, Marc " Tryndemere" Merrill, havde svaret på en populær Reddit thread, hvor han blandt andet anklagede Andy "Reginald" Dinh for ikke at investere nok penge i scenen. Herfra tog det fart, da flere store organisationer som Team SoloMid begyndte at svare Riot igen.

Riot Games har dog endelig annonceret ændringer på vej til den professionelle League of Legends scene. Tidligere i dag offentliggjorde Riot en artikel på lolesports.com, hvor de fortalte om deres videre planer for scenen i den kommende tid. Interessante ændringer inkluderer, hvordan Riot omsider har planer om at hjælpe LCS organisationers økonomiske vækst. Dette har de planer om at sætte i værks via følgende ændringer:

  • Allerede til dette års Worlds 2016 og fremadrettet vil Championship skins og wards nu give 25% af indtjeningen direkte videre til Worlds' pricepool, så de deltagende hold kan vinde en større sum penge.
  • 25% af indtjeningen på hvert års Challenger Skins (fx Challenger Ahri) vil gå direkte til MSI's pricepool.
  • Startende efter dettes års Worlds vil 25% af indtjeningen for Team Championship skins (fx SKT Zed) gå
    direkte til den organisationen og de spillere, som inspirerede nævnte skins ved at vinde verdensmesterskabet.
  • Der vil fra næste sæson komme flere in-game items, skins og andre ting, som fans kan købe for direkte at støtte de forskellige hold. Dette er set tidligere med de forskellige hold-ikoner, men omfanget af forskellige kosmetiske items, man kan købe, vil blive gjort større.
  • De ønsker fremover at dele ligaernes indtægtskilder med de forskellige organisationer og spillere.
  • At samarbejde med forskellige virksomheder og partnere for at skabe en ny forretningsmodel.
  • At være mere "transparent" overfor LoL's community. Dette inkluderer bedre og mere uddybende kommunikation mellem virksomheden og fans, spillere og organisationer.
  • De ønsker ydermere at hjælpe udviklingen i nogle af de mere "unge" etablerede ligaer og dermed inddrage flere lokale fans.
Dette er blot nogle af mange ændringer, som Riot Games forklarer, at de ønsker skal fremme League of Legends som en global sport og esports fænomen. Mange af de fans, der har klaget over en for lav præmie til verdensmesterskaberne, har allerede nu en chance for at forøge præmiepuljen markant. Der er stadig uenighed omkring, hvorvidt ændringer som at lade fans kunne forøge præmiepuljen, er det rigtige valg at tage. Den populære LCK caster Christopher " MonteCristo" Mykles udtalte efter offentliggørelsen følgende på Twitter:

Efterfulgt af:

Er dette den rigtige retning at føre spillet mod?