Heroes of the Storm (PC)

Anmeldelser | 12. juni 2015, 12.25

Hvad sker der, når man tager nogen af de mest succesfulde spil nogensinde, og smider disse spils største helte ind i en arena for at udradere hinanden? Dette ekstremt spændende spørgsmål er nu blevet besvaret. Hvis man ikke vidste bedre, ville man tro det var fan-fiction bragt til live. Men det er det vel egentlig også? Jeg vidste ikke, hvor meget jeg havde brug for at se protagonisten fra Starcraft, Jim Raynor, slå den frygtede Diablo ihjel, før jeg rent faktisk gjorde det selv. Men som med alt andet, så bliver det "hverdag", derfor jeg vil nu prøve at finde ud af om Blizzards nyeste flagskib, rent faktisk kan holde vand, eller om det vil synke til bunds som Titanic.

Et liv uden MOBA, kan det lade sig gøre?

Til det, må jeg med skam i stemmen, svarer ja... Jeg har aldrig spillet en MOBA før, det vil dog ikke sige, jeg er helt grøn i E-sport området. Jeg har selvfølgelig, som en ægte "fanboy", spillet samtlige Blizzard titler, men især Starcraft fangede mig en årgang. Jeg blev så optaget af dette udfordrende spil, at jeg aldrig nåede at spille andre E-sport spil, men i stedet afskrev hold-spil som et nemmere alternativ. Da Blizzard lancerede ideen om en MOBA med alle mine yndlings helte, og derudover som et custom-game i Starcraft, blev jeg selvfølgelig interesseret. Meget er ændret, siden Blizzard bekendtgjorde deres vision, blandt andet at Heroes of the Storm nu er sit helt eget spil, samt at Starcraft er faldet så meget i popularitet, at det gør ondt at være vidne til. Da jeg fik indbydelsen til Heroes of the Storm-betaen, bestemte jeg mig straks at tjekke det ud. Der var jo trods alt nogle Starcraft heroes, jeg kunne prøve, så helt på bar bund (ifølge mig selv) var jeg ikke.

Welcome to the NEXUS young hero!

Eftersom jeg aldrig havde spillet en MOBA før, vidste jeg absolut ingenting om genren. Jeg forstod ikke hvordan "picks" fungerede, hvorfor kill-steal er en dårlig ting, og at vælge items var et mysterie, der ventede på at blive løst. De gode nyheder var at to ud af disse tre ting, slet ikke eksisterer i Heroes of the Storm! Det var faktisk så enkelt at komme i gang, at jeg ikke helt troede på det i starten. Jeg trykkede quickmatch, valgte en af de gratis helte (fra Starcraft selvfølgelig), og trykkede play. Efter 20 sekunder sad jeg i mit første MOBA-spil, og kunne nu vælge imellem to "talents". Jeg kunne se der var to talents til, men de var af en eller anden grund låst. Jeg fandt så senere ud af, man får de to sidste talents, når den pågældende hero er i level 4. Dog blev der i en patch udgivet før udgivelsen ændret på systemet, så når man rammer level 25 med ens account, er alle talents tilgængelige fra level 1. Jeg valgte en af de to talents, tog den hæderlige Jim Raynor og gik ud på slagmarken. Det var på et kort kaldet "Dragon Shire", hvorfor jeg var meget forundret over, hvornår der kom en drage ind i billedet?

Ikke lang tid efter spillet var startet, begyndte min skærm at blinke nederst i venstre hjørne. Der stod jeg skulle erobre de to skrin, hver i sin ende af kortet. Dette var mit første møde med denne nye form for opgave, i et spil hvor det handler om at slå det andet hold ihjel. Efter hvad der virkede som episk kamp mellem de to hold, havde vi erobret begge skrin, hvorpå den mægtige druide, Malfurion, gik til den store dragestatue i midten af kortet og vækkede den til live! Dragen gik med tunge skridt hen imod fjendens midterste fort og spyede ild på jorden. Da de første fjender, heriblandt protossen Zeratul, kom hen for at forsvare, styrtede dragen imod ham, hvorefter den sparkede ham et halvt kort væk. Jeg forstod straks, at dette her var et andet bæst end mit familiære Starcraft.

OMG get D objective N00B!!!11!!!11

Skiftet fra et singleplayer spil til et holdspil var på mange måder positivt. Der var ikke længere det samme pres, der var pauser imellem spillet når man var død, og hvis man lavede en fejl, var der som regel en holdkammerat, der kunne hjælpe situationen. Jeg var meget mere afslappet, når jeg spillede Heroes of the Storm, end jeg nogensinde havde været under et spil Starcraft. Men mønten har to sider, og den anden side af MOBA-genren er godt nok en grim en af slagsen. Jeg var da blevet kaldt bøsse online før, og der var da også folk der havde ønsket mig terminal kræft i skridtet, men aldrig i et omfang som i MOBA. Jeg havde godt hørt historier om den hårde tone, der eksisterede i MOBA's, men aldrig oplevet den. Jeg valgte at acceptere det som en del af genren, men med dette gav jeg også min stiltiende accept. Ja, jeg må jo nok indrømme, at jeg faktisk selv begyndte at "flame" i nogle games...

Der skulle dog ikke mere til, end en anden spiller der gjorde mig opmærksom på det åndssvage ved at blive sur over et spil. Det gik op for mig, at det ikke nødvendigvis var genrens skyld, men mere den tone der blev sat i starten af et game. Jeg begyndte at starte hvert game med beskeden "GL HF B O Y S", hvilket, utroligt nok, ændrede meget på atmosfæren i spillet.

På dette tidspunkt var min første uge i spillet ovre, og de gratis helte blev ændret til nye, hvilket bragte et nyt problem med sig.

Shop til dit hjerte/pung brister

Jeg ejede ikke en eneste hero, men bestemte mig for at købe, et par af dem jeg kunne lide fra den forrige uge. Jeg åbnede spillets butik, og fandt den Hero jeg ville købe. Den kostede 2.000 mønter. Man får 30 Mønter for at vinde et spil, og 10 hvis man taber, men dette er ikke den eneste måde at få mønter på. Spillet har "quests" ligesom Hearthstone. Det er ting som "spil tre spil som en support hero", hvor man så får 300 mønter når man har fuldført missionen. Min rørlige formue var på 10.000 mønter, så jeg købte heroen og tænkte ikke mere over det.

Nu var der gået et par uger, jeg var i højt nok level til at spille spillets ranked-mode "Heroleague" (level 30+), og manglede derfor kun at eje 10 helte, før jeg kunne kaste mig ud i det. Jeg gik for anden gang ind i spillets butik, hvor der ventede mig noget af en overraskelse. Den nyeste hero kostede 15.000 mønter... for at sætte dette i perspektiv ejede jeg nu 30.000 mønter. Det gik hurtigt op for mig, at jeg ikke havde andet valg, end at købe alle de billigste helte, der var i spillet. Samlet set kom det til at koste lige omkring 25.000 mønter, hvor mange af de helte jeg købte, egentlig ikke tiltalte mig specielt meget. Det var her bryllupsrejsen sluttede. Illusionen var smadret, men ikke desto mindre købte jeg heltene, og begav mig ud i det ukendte, der var Heroleague.

En liga af "helte"

Jeg forventede nu, at der ville blive skruet op for det kompetitive aspekt, men allerede ved første game blev jeg dybt skuffet. Min naivitet skinnede igennem, da jeg regnede med, at man valgte den rolle, der manglede på holdet. Det blev ret hurtigt ret tydeligt, at folk var fuldstændig ligeglade om, hvorvidt der manglede en healer. Hvis de ville spille damage-dealer, så gjorde de det. Det blev en fordel at være "last-pick", da det var den eneste måde at sikre, der blev valgt en helt, holdet havde brug for. Jeg vil dog sige, at denne tendens blev mindre. i takt med at man steg i rank, desværre lever den stadig i bedste velgående.

Nu er det jo heller ikke fordi, jeg selv er moder Theresa. Jeg vil med glæde indrømme, Heroleague var svært at vænne sig til. Man kunne ikke længere bare vælge sin favorit helt, og så begynde spillet. Men efter jeg havde vænnet mig til Heroleague, foretrækker jeg det helt klart fremfor quickmatch. Når man først er begyndt på Heroleague, virker quickmatch så meningsløst. Der er intet at tabe, derfor er der heller ingenting at vinde.

Det er få spiloplevelser, der kan måle sig med at ramme en ultimate-ability perfekt, så man destruerer det andet hold i en teamfight. I modsætning til Starcraft kan man være "man of the match". Det lyder åndssvagt, men det er bare fedt at føle sig nyttig. Også selvom det er på et hold med fremmede, i et spil man ikke rigtig kender.

En Starcraft motor i en Heroes of the Storm bil

Som bekendt startede Heroes of the Storm som et simpelt custom-game til Starcraft, derfor bruger Heroes of the Storm også samme "game-engine", eller motor, som Starcraft. Dette betyder, at de to spil har nogenlunde de samme krav til computeren, og ser ret ens ud på de forskellige grafiske indstillinger. De specifikke krav til Heroes of the Storm er:

Minimum kravRekommanderede krav
SystemWindows® XP / Windows Vista® / Windows® 7 / Windows® 8 with the latest service packWindows® 7 / Windows® 8 64-bit with the latest service pack
ProcessorIntel® Core™ 2 Duo or AMD Athlon™ 64 X2 5600+Intel® Core™ i5 or AMD™ FX Series Processor or better
VideoNVIDIA® GeForce® 7600 GT, ATI Radeon™ HD 2600 XT, or Intel® HD Graphics 3000NVIDIA® GeForce® GTX 650 or AMD Radeon™ HD 7790 or better
hukommelse  2 GB RAM4 GB RAM

Så er der rygepause

Udover disse krav skal man også have 10GB fri hukommelse. Nogle vil sige det er smart at Heroes of the storm bruger Starcrafts motor, men det har også sine ulemper. Den største ulempe er helt klart det nuværende reconnect system. Det er simpelthen for dårligt til Blizzards høje standard. Hvis man disconnecter og prøver at komme ind i spillet igen, kan det tage mellem 10-15 minutter (tiden det tager at suge en smøg). Hvis man prøver at komme ind i et eksisterende spil, er man nemlig nødt til at vente på at sit system, når til det samme sted i spillet som serveren. Dette sker fordi Starcraft og Heroes of the Storm deler samme "replay-system", derfor er man nødt til at vente de omkring 10-15 minutter, det tager at spole igennem, det der allerede er sket.

En vare på et overfyldt marked

Med hensyn til Heroes of the Storm som en E-sport er der mange vismænd, der har forsøgt at forudsige dets kurs. Jeg er selv begyndt at følge med i professionel Heroes of the Storm og må erkende, at det er et sjovt spil at se. Der er action fra første sekund, og med nogle i forvejen kendte ansigter, tror jeg sagtens at Heroes of the Storm, kan finde en plads på hylden med MOBA'er.

Tidligere professionelle Starcraft spillere er begyndt at spille Heroes of the Storm. Her tænker jeg især på Grubby, Vortix, og Lucifron. Også tidligere Starcraft-kommentatorer er skiftet til Heroes of the Storm, heriblandt den mest nævneværdige Khaldor. Khaldor har kommenteret Starcraft for GSL i Korea, og er PT. en af de få, der producerer videoer vedrørende Heroes of the Storm i høj kvalitet. TeamLiquid, Na'Vi, og mange andre store hold har investeret tid og penge i Heroes of the storm, så fra hvor jeg står, ser fremtiden lys ud for Heroes of the Storm.

Som det fremgår af anmeldelsen, så er Heroes of the Storm helt klart begynderens MOBA. Fra de første 10 minutter i spillet, ser man tydeligt, at der er lagt vægt på enkelt gameplay, og N00B-friendly mekanikker såsom ingen last-hitting og fjernelsen af items. Indtil videre nyder jeg spillet, men har en grim bagtanke om at det ikke holder ved. Efter at være begyndt på Heroes of the Storm, har jeg fået lyst til at prøve kræfter med det frygtindgydende DOTA. Set fra en nybegynders perspektiv, så er Heroes of the Storm lige nøjagtig, hvad det prøver at være. Jeg tror ikke, der er nogen anden MOBA-titel, der kunne have fået mig interesseret i genren. Derfor må jeg konkludere at spillet opfylder, hvad det er skabt til. Siden jeg ikke har erfaring med MOBA'er, kan jeg ikke sætte spillet op imod dens artsfæller, derfor bedømmer jeg spillet, fuldstændig ligesom jeg ville have bedømt alle andre spil. HotS har gjort det umulige og taget mig med storm, derfor giver jeg det 9. Selv hvis man ikke er meget for det ultra konkurrencemindede, så er der mange timers sjov at hente i dette gratis spil.

• Nemt gameplay
  • Udførlig tutorial
  • Nytænkende