Grand Theft Auto V (PC)

Anmeldelser | 20. april 2015, 10.50

For tredje gang sidder jeg spændt og venter omkring midnatstide. Venter på en adgangsbillet til Los Santos, Rockstars digitaliserede parodi på Los Angeles. For tredje gang venter jeg på Grand Theft Auto V. Første gang stod jeg i kø ude foran Gamestop i Amagercentret for at få fingre i PlayStation 3-udgaven. Anden gang sad jeg utålmodigt og ventede på, at min PlayStation 4 ville blive færdig med at hente de sidste bits og bytes ned, så jeg kunne nyde Los Santos på den næste generations hardware. Denne tredje og sidste gang venter jeg på PC-udgaven. Den sagnomspundne udgave, hvor alt er flottere, skarpere og langt mere flydende. Hvor musen giver dig hidtil uhørt præcision og drømmen om eventyrlige modifikationer venter. Spørgsmålet er så bare: har ventetiden på PC-udgaven været forgæves?

Endnu en gang ligger Los Santos for dine fødder - denne gang smukkere end nogensinde!

Et klokkerent 30-tal
Dette er ikke en helt normal anmeldelse. For jeg har både anmeldt spillet til PlayStation 3/Xbox 360 og senere hen til PlayStation 4. Derfor springer jeg let og elegant over alle de ting, som er det samme i de forskellige udgaver. Listen over ting, som er det samme, er her: alt. Ja, det var en kort liste. I bund og grund er den første udgave, next-gen-udgaven og PC-udgaven den samme. Historien, karaktererne, missionerne og endda indholdet i GTA Online er stort set uændret. Derfor er der ingen grund til at tærske langhalm på de ting, som allerede er nævnt i de to andre anmeldelser, som du kan læse via de to nedenstående links. Her er alt om historie og gameplay, som du bestemt bør læse om, hvis du ikke helt er med på, hvilken fabelagtig størrelse Grand Theft Auto V egentlig er.

Jeg gav den første udgave til de gamle konsoller et rent 10-tal tilbage i 2013. I november måned 2014 fik PlayStation 4-ugaven ti tykke tommelfingre opad, altså endnu et 10-tal. Og med mindre du er stæreblind, har du helt sikkert også se det funklende 10-tal, der står helt ude til højre --> lige der. Det er hele 30! Men hvorfor blive ved med at smide 10-taller efter spillet, hvis det blot er mere af det samme? Nummer 1: Fordi spillet er gennemført fantastisk. Nummer to: Fordi de nye udgaver tilføjer meget til spillet. Og hvad PC-udgaven giver til et allerede fantastisk spil, vil jeg uddybe i nærmest perfide detaljer i denne anmeldelse.

Stemningen sættes perfekt af en laber grafik - her er Trevor på Skovtur med lovens lange arm.

Masser af grafik til folket
Den første indikation på, at Rockstar har taget PC-udgaven af GTA V meget alvorligt er, at du finder hundredevis (bogstavelig talt) af indstillingsmuligheder, når du går ind i Options. Det første en PC-spiller typisk gør, er at dykke ned i spillets grafiske indstillingsmuligheder. Og her har Rockstar vitterlig leveret varen! Når du hopper ind under de grafiske indstillinger, åbner der sig en verden af muligheder. Først og fremmest kan du bede spillet om at ignorere dine VRAM-begrænsninger, så du kan spille ved højere indstillinger, end du faktisk har VRAM til. Derefter kan du frit vælge Direct X-version, default er 11. Så kommer standardindstillinger så som opløsning, aspect ratio, refresh rate, fullscreen eller windowed og du vælger også frit din output monitor, hvis du har flere sat op - det er lækkert allerede her.

Det er et meget, meget smukt spil, når alle grafiske detaljer er på max. Se bare her!

Herefter følger en meget lang liste af settings ... hold nu fast: FXAA, MSAA, TSAA, v-sync, Population density, Population Variety, Distance Scaling, Texture quality, Shader quality, Shadow Quality (med både Nvidia og AMD-specifikke muligheder), Reflection quiality, Reflection MSAA, Water quality, Particles quality, Grass quality, Soft Shadows, Post FX, Motion Blur Strenght, Depth of field, Anisitrophic filtering, Ambient occlusion og til sidst Tesselation. Tag en dyb indånding her ... og så fortsætter vi!

Du kan nemlig også gå ind under advanced settings, hvis du har en meget beefy computer. Her kan du justere sliders med Extended distance scaling og Extended shadows distance samt vælge Long shadows, High resolution shadows og High detail streaming when flying.

Herunder har vi en video, hvor vi løber hurtigt igennem alle de mange indstillingsmuligheder:

En hagesmæk og karklud til bord #1
Med alt på max er det ganske enkelt ikke til at forstå, at vi faktisk sidder med et konsolspil fra 2013, der er designet til at køre på 10 år gammelt hardware (Xbox 360 og PS3). PC-udgaven ikke bare overhaler konsollerne - også de PS4 og Xbox One - den tromler dem over og efterlader dem som fladmaste skildpadder i vejkanten. På den rette PC er GTA V simpelthen et af de flotteste og mest stemningsfulde spil, du overhovedet kan få fingre i. Den højere opløsning, de skarpere texturer og mængden af lækre PC-specifikke effekter hæver det grafiske indryk til en helt anden liga. Mest af alt er det dog frameraten, der gør PC-oplevelsen "the place to be".

Frameraten er låst op og du bestemmer sådan set selv, hvordan den skal være alt efter dine indstillinger og din hardware. 60 FPS er målet for mange, og her glider spillet simpelthen bare afsted som en bodybuilder smurt i babyolie på en vokspoleret rutchebane. Skiftet fra 30 fps på PlayStation 4 til +60 på PC'en gør en kæmpe forskel. Især med mus og tastatur, der jo giver meget hurtigere bevægelser af kameraet.

Biljagterne opleves langt bedre, hvis frameraten banker lystigt afsted over de 60PFS.

Første gang du slippes fri som Franklin i "the hood", er det ganske enkelt som en hel ny spiloplevelse. Detaljerne "popper" langt bedre frem takket være flottere texturer, og der er langt flere fodgængere og biler i byen, og ude i "The Alamo Sea" er der dyrelivet rigere samt plantevæksten fylder meget mere. Det føles som om, at PC'en har låst op for spillets potentiale og endelig er kommet hjem, hvor det hører til. Jeg har spillet GTA V på både Xbox 360 (+100 timer) og PlayStation 4 (+60 timer), og jeg har aldrig følt mig mere som en del af Los Santos, end jeg har med PC-udgaven. Den langt flottere grafik gør indlevelsen bedre, og flere gange måtte jeg simpelthen stoppe op og bare kigge på vidunderet.

Herunder er et eksempel på, hvor lækkert GTA V kan være. Det er under en mission i The Alamo Sea, hvor Trevor skal ud og sprænge nogle rockere i luften. Missionen fandt sted om natten, og som jeg nærmerede mig deres "rockerborg" (læs: trailerpark), begyndte det først at regne, og derefter at bulde i det fjerne. Det resulterede i en regulær tordenstorm, med de flotteste effekter, jeg kan mindes at have set i et spil. WOW! Se med herunder:

Alle kan være med - men ikke på toppen
Med alle de grafiske indstillingsmuligheder kan alle få en bid af den lækre GTA V PC-lagkage. Selv meget beskedne computere vil kunne trække spillet, hvis du roder lidt med settings. Og det skal siges, at Rockstar har leveret en PC-udgave, der er langt bedre end den sjuskede og nærmest ikke spilbare udgave af GTA IV, der måtte igennem et hav af patches, før alle kunne være med. Sådan er det bestemt ikke med GTA V. Det skal dog også understreges, at GTA V kan være en krævende kvinde at danse med, hvis du vil have alle polygonerne og texturerne og detaljerne med. Smækker du alt op på max, så suger spillet sjælen ud af næsten alle computere, med mindre du har et meget hurtigt grafikkort eller flere i SLI/Crossfire.

Kan du køre spillet flydende med alt på max, er det nærmest malerisk smukt!

Vi testede spillet på min gaming-rig, der netop til GTA V er blevet tilsat en yderst lækkert Geforce Titan X, det kraftigste (og ikke mindst dyreste, av av) grafikkort på kloden. Man skulle derfor tro, at Titan X ville æde dette konsolspil fra 2013 og sprøjte det ud med flere hundrede frames i sekundet. Det er bestemt ikke tilfældet. Med alt på max trækker GTA V imellem 65 og 110 FPS, alt efter, hvor du befinder dig i spilverdenen. Der er ganske vidst kun nogle tidligere Titan X-drivere ude i skrivende stund, så vi vil sikkert se forbedringer her. Men lad dig ikke narre af GTA V's konsolfortid. Hun er en krævende kvinde ... men den smukkeste af slagsen, hvis du kan håndtere hende.

Vi har fanget den første time i fuld 1080p med alt på max ... endda i 60FPS, hvis du kigger med i Chrome:

Med mus i hånd skal Los Santos opleves

Det er ikke grafikken, der kan indstilles i nærmest perfide detaljer. Kamera og styring har ligeledes dusinvis af indstillingsmuligheder. Ganske som med "next-gen" udgaven kan du spille i first person - noget som kommer meget til sin ret på PC'en med mus og tastatur. For at få spillet til at passe perfekt til dine behov, både i 1. og 3. person, kan du indstille nærmest alt, så både kamera og styring passer lige til din smag. Du kan også indstille din FOV (field of view - essentielt for 1. personoplevelsen). Desværre gøres dette via en "slider" uden procenter på. Derfor ved du ikke, hvad din FOV helt præcis er, hvilket er ærgerligt for mange pc-spillree. Derudover virker det til, at max FOV er på cirka 85 grader, hvilket er i underkanten af, hvad de fleste gerne vil have. Og FOV inde i bilerne er desværre ekstremt lav. Det føles som om, at man kører med skyklapper, og FOV-slideren påvirker ikke FOV i bilen.

Michael og Trevor ser sammenbidte ud. De er vist skuffede over den lave FOV inde i bilen.

Når FOV-skuffelsen er nævn, så skal det heldigvis siges, at alt andet spiller nærmest perfekt. Mus og tastatur er blevet implementeret ekstremt godt, og det fungerer præcis som det skal, især i first person mode. Der er ingen lag med musen, og den lidt træge styring vi oplevede i first person mode på konsollerne er langt mere responsiv og anderledes præcis på PC'en. Det føles aldrig som Call of Duty, da spillet er bygget op omkring din karakters fysiske krop, der altid har en tilstedeværelse i spilverdenen, om du spiller 3. eller 1. person. Det betyder, at du lige skal bruge et sekund på at accelerere, stoppe, hoppe og kravle. Det vender du dig til meget hurtigt. Spillets coversystem gør også godt brug af de to kameravinkler, og det virker faktisk mere responsivt end på konsollerne.

En god nyhed er, at du frit kan skifte fra musen over til controlleren "on the fly". Mange spillere nyder musen, når man løber rundt og skyder, men tastaturet er ikke særlig præcis, når der skal køres. Dertil mangler det et analogt input, så speederen ikke bare hamres helt i bund. Derfor kan du bare slippe musen og tage controlleren i hånden, og omvendt, når du skal ind og ud af spillets utallige køretøjer, både, fly og helikoptere.

Selvom det typisk er nemmere at køre med controller, er musen PERFEKT til et præcist driveby.

Sværhedsgraden falder rent faktisk en smule nu, da præcisionen med musen er langt højere og du er meget hurtigere til at ramme fjenderne. Men det gør faktisk slet ikke noget, da især politiet er rasende effektive i GTA V. Især helikopterne er blevet lidt nemmere at få has på, da et hurtigt headshot af piloten sender den styrtdykkende ned i jorden med alle SWAT-medlemmer om bord. Det samme gælder med drivebys. Det er noget nemmere og måske også lidt sjovere at køre med en controller. Men skal du lave et driveby, så er musen simpelthen et fantastisk værktøj. Strafing headshots med 100 km/t ... ingen problemer længere.

En karriere som filminstruktør?
Den eneste regulære tilføjelse til PC-udgaven er den indbyggede video editor og den såkaldte "Directors Mode". Video editoren er et super simpelt redigeringsværktøj, hvor du kan klippe og klistre i dine optagelser. Der kan smides effekter på, lejes med kameravinkler, lys og mange andre ting. Klippene optager du nemt via et enkelt tastetryk i spillet. Det er perfekt, hvis du laver et eller andet sindssygt i spillet ... som man jo ret ofte går i den spilserie. Editoren eksporterer videoen og kan endda smide den på Youtube, hvis du har lyst. Du kan dog også bare selv grave den frem på din harddisk og smide den op, eller tage videoen med ind i dit eget redigeringsprogram, hvis du har lyst til det.

Du kan smide et hav af filtre på dine klip, og ændre en masse små detaljer. Og så er det nemt at bruge!

Directors Mode er en meget spændende tilføjelse. Det foregår uden for spillets historie og er lidt ligesom at spille med snydekoder. Du vælger alt fra setting, klokkeslet, vejr, superkræfter og hvad der skal være med i scenen. Du vælger også en hovedperson, som du skal styre rundt. Mange karakterer er låst op fra starten, men ved at spille dig igennem singleplayer-delen, låser du op for langt flere sjove typer. Vil du bare ind og gakke rundt, så er Directors Mode PERFEKT! Vi har en kort video herunder, som fint viser, hvad du kan lave. Vi valgte at gå helt amok og i koma med en mimiker, de vel nok mest skræmmende mennesker på jorden! (Mikrofonen buggede lidt under optagelsen, så lyden er lidt skrattende, beklager).

Serverknas i opstartsfasen
GTA V kommer selvfølgelig med GTA Online indbygget. Og Heists er med fra første sekund. Hvilket selvfølgelig også er forventet, da vi allerede har ventet laaang tid på PC-udgaven. GTA Online er basalt set et MMO, og som med alle MMO'er, har vi oplevet lidt knas med at få det hele til at spille. Der har været de små problemer, som i at et par karakterer fik ændret deres ansigter, da vi overførte dem fra PlayStation 4-udgaven. Helt specifik fik min ellers maskuline type pludselig lille læbestift på. Så var der lidt større problemer, som i at det kunne tage et par forsøg at joine et spil eller at man bliver smidt af serveren blot 2 MINUTTER INDEN MAN GENNEMFØRER ET 30 MINUTTERS LANGT HEIST! De største problemer oplevede vi dog ikke her på redaktionen. Men en del spillere havde den første aften problemer med at logge ind via Rockstars nødvendige Social Club. I skrivende stund skulle de fleste problemer dog være fikset, og vores oplevelse er, at Online-lanceringen har været rigtig god, set i lyset af, at ekstremt mange spillere har kastet sig vildt og voldsomt over GTA V på PC'en.

High-end bilerne ser direkte savlfremkaldende lækre ud i PC-udgaven!

Som allerede afsløret i starten - og af det store billede af tallet ude til højre - så har vi endnu engang valgt at smide et tital efter GTA V. Spillet er stadig et fantastisk mesterværk, og PC'udgaven løfter Los Santos og spiloplevelsen til helt nye højder takket være langt flottere, mere flydende og mere detaljerig grafik. Tilføjelsen af mus og tastatur giver et langt bedre feel og bedre styring, hvilket gør skyderiet langt mere tilfredsstillende, da du ikke skal bruge autoaim med musen.

Har du endnu ikke været en tur i Los Santos, så er dette uden skyggen af tvivl et "must buy"! GTA V til PC kunne nærmest ikke være bedre, og lanceringen er milevidt fra den katastrofale GTA IV-udgave, som er en skamplet på Rockstars ellers eminente CV. Har du spillet GTA V på konsollerne, så er valget måske ikke helt så let, især ikke, hvis du har spillet next gen udgaven. Her skal du nok se på, hvor meget du går op i grafikken, og spiller du GTA Online, hvor spiller dine venner så? Er du - ligesom mig - en stor, stor fan af lækker grafik (læs: decideret grafikluder), så må og skal du have PC-udgaven. Spiller du masser af GTA Online, og er dine venner stadig på konsollen, så er der nok ikke den store grund til at skifte endnu.

Men på trods af, at jeg har spillet op imod 200 timers GTA V på konsollerne, er jeg blevet nyforelsket i PC-udgaven. Det er den klart bedste udgave på alle punkter (så fremt din pc klarer kravene), og med de modifikationer, der uden tvivl er på vej, er GTA V nok et spil, du vil kunne underholde dig med i flere år ud i fremtiden. Klassiker-status --> TJEK!

En stor del af tide går med at tørre savl op efter sådan en udsigt. Jeg må købe en hagesmæk!

• Ekstremt mange indstillingsmuligheder
  • Super smukt på en god PC